Koszty posiadania samochodu w Niemczech - musisz to wiedzieć

Koszty posiadania samochodu w Niemczech - musisz to wiedzieć!


Jeżeli planujesz na stałe zamieszkać na terytorium Niemiec warto, żebyś posiadał własny samochód oraz abyś wiedział, jakiego rodzaju opłaty będą Cię obowiązywały. A może jesteś już właścicielem auta i planujesz je przerejestrować? Ten artykuł pomoże Ci również w tej kwestii. Co ciekawe, koszt utrzymania samochodu spalinowego w Niemczech jest niższy niż w Polsce.


Średni koszt utrzymania auta w Niemczech

W Polsce średni miesięczny koszt utrzymania auta wraz z paliwem dla silnika benzynowego wynosi 450 euro, dla diesla 480 euro. Lepiej w tym porównaniu wypadają Niemcy, gdzie średni miesięczny koszt esksploatacji wynosi odpowiednio 418 euro i 454 euro.

Podatek transportowy w Niemczech – Kfz-Steuer

Niemcy jako kraj postawiły sobie za cel zmniejszenie emisji CO2 do atmosfery o 40%. W wyniku tego posiadacze aut o wysokiej emisji spalin ponoszą wyższe koszty, a podatek Kfz-Steuer stanowi znaczną ich część.

Kto ma obowiązek płacenia zapłaty Kfz-Steuer?

Każdy właściciel auta, które jest eksploatowane w Niemczech, ma obowiązek zapłaty takiego podatku i dotyczy to:

  1. aut zarejestrowanych w Niemczech
  2. aut zarejestrowanych za granicą, ale używanych w Niemczech
  3. samochodów zagranicznych bez rejestracji w Niemczech
  4. starych samochodów


Jak jest obliczany podatek Kfz-Steuer?

Jako właściciel nowego auta otrzymasz pocztą rozliczenie podatkowe, a jego kwota będzie obowiązywała przez kolejne lata. Pamiętaj, że organ celny (Zollmat)nie będzie przypominał ci o obowiązku terminowej zapłaty podatku i sam musisz dopilnować odpowiedniego terminu. W niektórych sytuacjach istnieje możliwość, że rozliczenie podatkowe ulegnie zmianie. Między innymi, gdy:

  1. zmienisz auto;
  2. zmienią się stawki podatku;
  3. jako właściciel zostaniesz zwolniony z podatku.

Kwota podatku Kfz-Steuer zależy od:

  1. Rodzaju pojazdu i roku jego produkcji. Przyczepa, motocykl, pojazd osobowy, stare auto - każde ma swoją stawkę podatkową.
  2. Rodzaju silnika w aucie – benzyna lub diesel. Diesel wypada w tym porównaniu na droższą opcję, a jego zakup opłaca się tylko wtedy, gdy zamierzasz dużo podróżować, ponieważ olej napędowy jest tańszy od benzyny,
  3. Emisji dwutlenku węgla i innych substancji do atmosfery - obliczana jest na podstawie przejechanych kilometrów. Pojazdy dzielone są na klasy emisji od Euro 1 do Euro 6.


Ubezpieczenie auta w Niemczech – kompendium wiedzy

Podstawowa wiedza

Trwały pobyt na terytorium Niemiec wiąże się koniecznością przerejestrowania samochodu na tablice niemieckie. W wyniku tego mamy obowiązek ubezpieczyć pojazd, a posiadanie polisy OC jest obligatoryjnym dokumentem dla każdej osoby będącej właścicielem auta.

Każdy samochód Zarejestrowany w Niemczech musi posiadać ważne ubezpieczenie OC i tak jak w Polsce, polisa ma za zadanie chronić właściciela przed możliwymi konsekwencjami finansowymi, gdy ten wyrządzi szkody osobom trzecim.

W Niemczech pojazd może być zarejestrowany tylko na jedną osobę (fahrzeughalter), jednakże istnieje możliwość wykupienia ubezpieczenia OC na inną wskazaną osobę (Versicherungsnehmer). Musisz pamiętać, że brak polisy może skutkować wycofaniem samochodu z ruchu poprzez konfiskatę tablic i dowodu rejestracyjnego, a w niektórych sytuacjach posiadanie nieaktualnego OC może skutkować wysokim mandatem.


Koszty ubezpieczenia samochodu w Niemczech

Średni koszt ubezpieczenia auta w Niemczech wynosi 237 €, jednak należy pamiętać, że taka wycena jest sprawą indywidualną, dokonywaną na podstawie wielu czynników. Wpływ ma na to:

  1. marka i model auta;
  2. pojemność i moc silnika;
  3. adres meldunku;
  4. liczba kilometrów, które przejeżdżamy rocznie;
  5. liczba bezwypadkowych lat.

Podobnie jak w Polsce, przy wycenie OC bierze się pod uwagę czas posiadania prawa jazdy i doświadczenie kierowcy. Wpływ na kwotę ubezpieczenia ma także klasa SF (Schadenfreiheitsklasse):

  1. osoba bez historii ubezpieczenia i doświadczenia, posiadająca prawo jazdy poniżej 3 lat otrzymuje klasę SF 0 (100% składki);
  2. osoba bez historii ubezpieczenia posiadająca prawo jazdy powyżej 3 lat otrzyma klasę SF ½ (ok. 70% składki);
  3. osoba z historią bezwypadkową (okres 10 lat) otrzyma klasę SF 10 (ok. 36% składki).

Pamiętaj, że przy ubezpieczaniu auta musisz posiadać aktualny przegląd techniczny pojazdu.


Przegląd auta w Niemczech – cena i wymagania

Podstawowe informacje

Z badań z 2022 roku wynika, że co 5 niemieckie auto nie przechodzi przeglądu technicznego w pierwszym podejściu. Dlatego tak ważne jest, aby podchodzić do kontroli z odpowiednio przygotowanym pojazdem.

Jako właściciel samochodu w Niemczech masz obowiązek poddać go kontroli co 2 lata, a w tym celu najlepiej udać się na przegląd w TÜV lub na kontrolę główną (HU). Za niedotrzymanie terminu możesz otrzymać grzywnę. Jeśli spóźnisz się 2 miesiące, otrzymasz 15 € grzywny, za spóźnienie od 4 do 8 miesięcy 25 €, powyżej 8 miesięcy 60 €.

Punkty kontrolne, które możesz o odwiedzić:

• TÜV Nord

• TÜV Süd

• DEKRA (Niemieckie Stowarzyszenie Kontroli Pojazdów Samochodowych)

• GTÜ (Towarzystwo Dozoru Technicznego)

• KÜS (organizacja kontrolująca pojazdy silnikowe)


Przegląd w Niemczech – co sprawdzają?

Przede wszystkim przegląd polega na sprawdzeniu, czy samochód jest zdatny do uczestnictwa w ruchu drogowym. Dotyczy to głównych części, które ulegają eksploatacji, czyli klocków hamulcowych, amortyzatorów, stanu ogumienia, podwozia, czy sprawnych świateł. Obowiązkowe jest także zrobienie badania emisji spalin. Wówczas Twój samochód musi spełnić ustawowo określone normy, aby w jak najmniejszym stopniu zanieczyszczać środowisko.